top of page

הכשרות שונות ושמירת כשירות

בדף זה תוכלו לקרוא ולבחור ממגוון ההכשרות והשירותים שמציעה לומאייר תעופה. אנו מציעים מערך הכשרות רחב ומקצועי, המיועד לבעלי רישיונות טיס מסוגים שונים. ההכשרות מותאמות אישית לרקע ולניסיון של כל טייס, ומתבצעות בליווי אישי וצמוד של מדריך טיס מנוסה ומוסמך.

בין השירותים הקיימים: הוספת הגדר אווירון (קבוצה א') לבעלי רישיון אז"מ, הוספת הגדר אז"מ לבעלי רישיון אווירון, הכשרה ייעודית לנחיתה בשטחי הפעלה (Airstrips), והוספת הגדר אז"מ למי שאינו מחזיק ברישיון טיס ישראלי. בנוסף לכך, אנו מציעים גם מבחני רמה שנתיים ושירותי שמירת כשירות לטייסים – בהתאם לדרישות רשות התעופה האזרחית.

כל ההכשרות מתבצעות באווירה אישית ומקצועית, תוך הקפדה על בטיחות, דיוק והתאמה לצרכים של כל טייס

pexels-jerry-wang-2135752-3768652.jpg

הוספת הגדר אז"מ לבעל רשיון אווירון 

הוספת הגדר אז"מ לבעלי רישיון אווירון מיועדת לטייסים המחזיקים ברישיון טיס פרטי (PPL) או מסחרי (CPL) עם הגדר אווירון מקבוצה א' או ב', ובעלי תעודה רפואית תקפה. הכשרה זו מאפשרת להרחיב את הכשירות המבצעית ולהטיס גם כלי טיס זעירי משקל (אז"מ), תוך התאמה לתחום תעופה ייחודי ובלתי תובעני מבחינה רגולטורית.

במהלך ההכשרה נדרשים שלושה מבחנים עיוניים.

  • מבחן עיוני משולב - הכולל את חומר הלימוד העיוני של קורס הטיס הפרטי, לצד שאלות לעולם האז"מ – בעיקר מפרק החוקה (רגולציה, הפעלת כלי טיס בשטחים פתוחים, מגבלות גובה וכו').

  • ספר מטוס סגור

  • ספר מטוס פתוח עבור טיפוס האז"מ עליו תבוצע ההכשרה.

 

שלב ההדרכה המעשי כולל לפחות 6 שעות טיסה, המתבצעות בליווי מדריך מוסמך. במהלך ההדרכה נלמד מבנה כלי הטיס והתפעול הייחודי שלו, מבוצעים אימוני שליטה, תרגול מצבי חירום, הקפות בשדה, וניווטים נמוכים למנחתים מרוחקים – בדגש על תעופה בטוחה ומדויקת.

ההכשרה מתקיימת במנחת ראשון לציון, בסביבה מקצועית ואישית, ותוך ליווי צמוד המותאם לרקע ולקצב הלמידה של כל טייס.

בסיום הקורס החניך יופנה למבחן מעשי עם בוחן רת"א לקבלת תוספת ההגדר

pexels-christine-renard-198055-615060.jpg

הוספת הגדר אווירון לבעלי הגדר אז"מ

הוספת הגדר אווירון לבעלי הגדר אז"מ היא מסלול ייעודי לטייסים המחזיקים ברישיון טיס לאווירון זעיר משקל (אז"מ), המעוניינים להתקדם לרישיון טיס פרטי (קבוצה א') ולהרחיב את כשירותם לכלי טיס מורכבים. ההכשרה מיועדת לבעלי ניסיון של לפחות 100 שעות טיסה רשומות על אז"מ, בהתאם לדרישות רת״א.

במהלך ההכשרה נדרש החניך לעבור שלושה מבחנים עיוניים:

  • מבחן עיוני משולב הכולל את כלל התחומים הנדרשים לרישיון טיס פרטי – ובהם חוקה, ניווט, ביצועים, מזג אוויר ועוד.

  • מבחן ספר מטוס פתוח

  • מבחן ספר מטוס סגור, עבור טיפוס האווירון עליו תתבצע ההדרכה.

 

שלב ההדרכה המעשי כולל 20 שעות טיסה על אווירון, ובמהלכן מבוצעים:

  • טיסות באזורי אימונים

  • תרגולי הקפות 

  • טיסות מכשירים בסיסיות

  • טיסות לילה, המתבצעות בשדה התעופה בחיפה

  • טיסות סולו אזורים והקפות

  • טיסות ניווט, הכוללות גם טיסת ניווט ארוכה מסכמת בת 2.5 שעות לפחות, עם נחיתות בשדות תעופה שונים.

בסיום ההכשרה, החניך יופנה למבחן מעשי מול בוחן רת״א, לצורך השלמת תהליך ההסמכה.

הלימודים מתקיימים בשדה התעופה בהרצליה, בליווי אישי וצמוד של מדריך מוסמך, ובסביבה מקצועית העומדת בכל דרישות רת״א וסטנדרטי הבטיחות.

Cessna172 Cockpit
Cessna172
pexels-leah-newhouse-50725-12128383_edited.jpg

הכשרת שטחי הפעלה לאווירון זעיר משקל (אז"מ)

מהו שטח הפעלה ? 

שטח הפעלה הוא שטח קרקעי שאינו מוכר כמנחת, אך ניתן לבצע בו פעילות אווירית - המראות ,נחיתות ותרגולים - באמצעות אווירון זעיר משקל (אז"מ)

השטח יכול להיות סלול או לא סלול, כל עוד הוא מספיק ארוך,  ישר ונקי ממכשולים, ומאפשר הפעלה בטוחה של המטוס. 

תנאים מקדימים לביצוע ההכשרה : 

- רישיון טיס בתוקף עם הגדר אווירון זעיר משקל 

- 100 שעות טיסה כמפקד באותו הגדר 

מה כוללת ההכשרה :

  • שלב קרקעי (כשעה) 

    • הכרת ההיבטים התאורטיים של הפעלת שטח ​

    • שיקולים בבחירת שטח הפעלה בטוח 

    • תכנון הקפה, גישה ונקודת נגיעה 

    • הפעלת מטוס על שטח לא סלול 

    • דרישות רגולטוריות ונהלים מול גורמי פיקוח 

  • שלב מעשי (לפחות 3 שעות טיסה) 

    • ביצוע טיסה הכוללת המראות ונחיתות בשלושה שטחי הפעלה שונים​

    • מדידת אורך המסלול להמראה ולנחיתה תוך כדי טיסה

    • תכנון וביצוע הקפות בכל אחד מהשטחים 

    • תפעול המטוס בתנאים ומאפייני קרקע שונים 

בסיום ההכשרה הטייס מקבל אישור כשירות להפעלה עצמאית משטחי הפעלה בהתאם לנהלי רת"א. 

שימו לב ! ההכשרה מתקיימת בימי שבת בלבד, בהתאם למגבלות חיל האוויר על פעילות אז"מ בימות השבוע. 

Field Landing
ULM on Field
pexels-roger-brown-3435524-5129525_edited.jpg

מבחני רמה שנתיים ושמירת כשירות לטייסים פרטיים

מהי שמירת כשירות נדרשת ? 

שמירת כשירות טיסה היא חובה על פי תקנות רת"א לכל טייס פרטי. במסגרת שמירת הכשירות על הטייס הפרטי לטוס פעם אחת בעצמו לפחות כל 45 ימים ונדרש מבחן רמה אחת לשנתיים עם מדריך טיס. 

ניתן גם לקבל ליווי מקצועי מותאם לטיסות מורכבות או ליעדים לא מוכרים.

טייסים פרטיים מחויבים על פי תקנות רת"א בביצוע מבחן רמה אחת לשנתיים עם מדריך טיס לצורך שמירה על זכויות רישיון הטיס. בנוסף, טייס שלא טס בעצמו במשך 45 ימים רצופים נדרש לבצע טיסת רענון אחת עם מדריך לפני שיוכל לחזור ולטוס באופן עצמאי. ככל שמשך הזמן בו לא טס הולך ומתארך - כך עולה גם הצורך בהתאמה אישית של ההדרכה ולעיתים נדרשות מספר טיסות רענון כדי לשוב לרמת שליטה ובטחון מלאה. 

טייסים פרטיים שאינם ביצעו מבחן רמה במשך למעלה מ-5 שנים מחויבים במבחן ובהליך חזרה לכשירות עם מדריך טיס. 

ניתן לעיין בקישור הבא על מנת ללמוד על דרישות רת"א לעניין החזרה לכשירות: https://www.gov.il/he/pages/ppl-renewal

מעבר למה שנדרש על פי התקנות, ישנם טייסים המעדיפים ליווי מקצועי גם מסיבות אישיות, לדוגמא : טיסה ליעד חדש, תנאי שדה לא מוכרים או חיזוק של מיומנויות ספציפיות. 

בכל אחד מהמקרים ניתן לפנות אליי, וביחד נבנה תכנית מותאמת אישית, בהתאם לרמתו, נסיונו וצרכיו של כל טייס. 

מבחן רמה דו שנתי
מבחן רמה
pexels-rhys-abel-2233101-9357671_edited.jpg

הסבת רשיון טיס זר לרשיון טיס ישראלי

FAA license
european license

טייסים המחזיקים ברישיון טיס ממדינה חברה ב־ICAO יכולים להסב את רישיונם לרישיון ישראלי, פרטי או מסחרי, בהתאם לדרישות התקנות של רשות התעופה האזרחית (רת״א). ההסבה מאפשרת לטייס לפעול באופן חוקי במרחב האווירי הישראלי וליהנות מהכרה מלאה ברישיון לצורך פעילות בארץ.

התהליך מתחיל בהגשת בקשה מקוונת לרת״א, בצירוף מסמכים נדרשים כגון תעודה רפואית תקפה, פירוט ניסיון טיסה, ואישורי רקע פלילי וביטחוני. לאחר אישור ראשוני של הבקשה, המועמד נדרש לעבור מבחנים עיוניים בכל המקצועות הנדרשים לטייסים בישראל – גם אם מחזיק כבר ברישיון פעיל בחו״ל.

בשלב הבא מתבצעת הכשרה מעשית בארץ, שמטרתה להתאים את המיומנויות לנהלים, לחוקי הטיסה ולמאפייני המרחב האווירי בישראל. משך ההכשרה תלוי ברמתו וניסיונו של הטייס, ויכול לנוע ממספר טיסות בודדות ועד לתוכנית מעשית מלאה.

לאחר עמידה בכל דרישות הכשירות והניסיון, הטייס ניגש למבחן מעשי מול בוחן מוסמך מטעם רת״א. המבחן בודק שליטה בטיסה, הקפדה על נהלים, וביצוע משימות בהתאם לרמת הרישיון המבוקש.

בסיום מוצלח של כל השלבים – כולל תשלום האגרות הנדרשות – מונפק לטייס רישיון טיס ישראלי מלא, המאפשר לו לטוס ולהפעיל כלי טיס בהתאם לחוקי התעופה בישראל, עם הכרה רשמית במיומנויותיו וניסיונו הקודם.

ניתן לעיין בדרישות להסבת רישיונות זרים באתר רת"א בקישור הבא: 

https://www.gov.il/he/pages/license_conversion

תודה רבה, נחזור אלייך בהקדם

מעוניינים ?
השאירו פרטים...

052-4764-653

    LUMAIR Aviation

    שדה תעופה הרצליה, מנחת ראשון לציון

    ©2025 by LUMAIR Aviation. Proudly created with Wix.com

    bottom of page