top of page

פרסומים במדיה החברתית

עקבו אחרי הפרסומים שלנו ברחבי האינטרנט בכל רשתות המדיה החברתית

  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube

מד מהירות

הידעתם ?

כשמדובר בטיסה, חשוב להכיר שלושה מושגי מהירות: TAS, IAS ו GS .

המונח IAS - Indicated Airspeed היא המהירות שמד המהירות מציג , היא כמו מד המהירות ברכב, אבל באוויר! הבעיה שלעיתים זה רחוק מהמהירות שבה המטוס מתקדם בפועל.

לעומת זאת, TAS - True Airspeed, היא המהירות האמיתית שלכם באוויר – היא משתנה לפי גובה הטיסה והטמפרטורה, ו-GS -Ground Speed, היא המהירות של המטוס ביחס לקרקע – מושפעת מרוחות בעוצמה וכיוונים שונים והיא המהירות שבה יגיע המטוס ליעדו. מכיוון שבגובה רב הרוחות הן בדר"כ ממערב למזרח, טיסות מזרחה הן בדר"כ קצרות יותר מטיסות מערבה לאותם יעדים, המטוס פשוט "תופס טרמפ" על גבי רוחות אלה

מד מהירות אווירית

מד גובה

הידעתם?

כשמדובר בטיסה, אחד המכשירים החשובים ביותר בתא הטייס הוא מד הגובה (Altimeter). המכשיר הזה לא מודד את הגובה כמו שאתם אולי חושבים – לפי המרחק מהקרקע, אלא לפי לחץ האוויר!

מד הגובה משתמש בלחץ הברומטרי כדי לקבוע את הגובה של המטוס מעל פני הים. ככל שלחץ האוויר סביב המטוס נמוך יותר, כך המטוס גבוה יותר. ישנם מספר סוגים של מדי גובה:

Altimeter - המכשיר הפשוט ביותר שעובד על הבדל הלחצים בלבד.

Radar Altimeter - מכשיר שמודד את הגובה מהקרקע באמצעות גלי רדיו – חיוני בעיקר בנחיתות.

GPS Altimeter - מכשיר חדשני שמשתמש בלוויינים כדי לקבוע את הגובה המדויק של המטוס בכל רגע נתון.

כל אלה משתלבים יחד כדי לתת לטייסים תמונה מדויקת של גובה הטיסה שלהם בשמיים ולוודא שהם טסים בבטחה.

מד גובה
מעגל גדול

מעגל גדול

הידעתם?

כשמדובר בטיסות ארוכות, טייסים מתחשבים במונח שנקרא "מעגל גדול" (Great Circle). המונח הזה אולי נשמע כמו משהו מתמטי, אבל יש לו חשיבות גדולה בכל טיסה ארוכה!

מעגל גדול הוא הנתיב הקצר ביותר בין שתי נקודות על פני כדור הארץ. בניגוד למה שנראה לנו על מפת העולם השטוחה והמוכרת, הדרך הקצרה ביותר בין שתי ערים אינה תמיד קו ישר. במקום זאת, הנתיב הזה מעוקל לפי קימור כדור הארץ.

לדוגמה, אם תטוסו מתל אביב ללוס אנג'לס, בתחילת הטיסה תטוסו לכיוון צפון-מערב, בנקודה הכי צפונית (קרוב לקוטב) תטוסו מערבה ולקראת הסוף לכיוון דרום-מערב. על מפה דו מימדית זה ייראה כאילו אתם טסים בקשת גבוהה אך בפועל תטוסו בקו ישר לחלוטין על פני כדור הארץ. טייסים מתכננים את מסלולם כך שיטוסו במסלול המעגל הגדול, וכך הם חוסכים דלק וזמן.

צפון אמיתי ומגנטי

הידעתם?

כשמדובר בניווט בטיסה, חשוב להכיר את ההבדל בין צפון מגנטי (Magnetic North) לצפון אמיתי (True North). ההבנה של שני המונחים האלה חשובה מאוד בתכנון וביצוע הטיסה!

צפון אמיתי הוא הכיוון לקוטב הצפוני הגאוגרפי של כדור הארץ. זהו הצפון כפי שמוצג על מפת העולם, והוא קבוע ואינו משתנה.

צפון מגנטי הוא הכיוון לקוטב הצפוני המגנטי של כדור הארץ, שהוא נקודה המשתנה במיקומה כתוצאה מתנועות בתוך ליבת כדור הארץ. כל מצפן מראה את הצפון המגנטי ולא את הצפון האמיתי. נכון להיום, הצפון המגנטי נמצא מצפון לקנדה, ונע לכיוון צפון-מערב במהירות של כ-50 קילומטרים בשנה.

בשל הבדלים אלו, טייסים צריכים להתחשב בסטייה המגנטית (Magnetic Declination) שהיא ההבדל בין הצפון האמיתי לצפון המגנטי בנקודה מסוימת על פני כדור הארץ. מידע זה מאפשר להם להטיס את המטוס בדיוק רב יותר ולמנוע טעויות בניווט.

אז אם פעם יצא לכם לנווט עם מצפן, תדעו שהצפון שהוא מראה הוא לא ממש בצפון אלא כ 400 ק"מ דרומית אליו.

צפון אמיתי ומגנטי

ירידת טמפרטורה בגובה

ירידת טמפ' בגובה

הידעתם?

כשמדובר בטיסה, חשוב להכיר את הקשר בין גובה הטיסה לטמפרטורה. ככל שעולים בגובה, הטמפרטורה יורדת, וזה משפיע על ביצועי המטוס ככל שהוא מטפס.

העיקרון הבסיסי הוא שעם עלייה בגובה, לחץ האוויר יורד. כתוצאה מכך, מולקולות האוויר מתרחקות אחת מהשנייה בתהליך הדורש אנרגיה. תהליך זה משתמש באנרגיית החום של האוויר החם הנמוך, ולכן ככל שעולים בגובה, הטמפרטורה יורדת.

בממוצע, הטמפרטורה יורדת בכ-2 מעלות צלזיוס לכל עלייה של 1,000 רגל (כ-300 מטרים).

לדוגמה, בירושלים שנמצאת בגובה של כ-3,000 רגל, נצפה שהטמפרטורה תהיה כ-6 מעלות צלזיוס פחות מאשר בתל אביב. בפסגת החרמון, שנמצאת בגובה של כ-6,500 רגל, נצפה לטמפרטורה נמוכה בכ-12 מעלות צלזיוס מזו שבקרית שמונה.

מטוסים טסים בגובה רב, כ30,000 רגל, מה שאומר שהטמפ' החיצונית נמוכה בכ-60 מעלות מהטמפ' בגובה הקרקע, לכן במטוסים אלו קיימות מערכות דיחוס ששומרות על לחץ אוויר רגיל וטמפרטורות נוחות לנוסעים.

אופק מלאכותי

הידעתם?

כשמדובר בטיסה, אחד המכשירים החשובים ביותר בתא הטייס הוא האופק המלאכותי (Artificial Horizon). מכשיר זה מסייע לטייסים לשמור על יציבות המטוס ולקבל מידע ברור על מצבו של המטוס במרחב, במיוחד בתנאי ראות לקויה.

האופק המלאכותי פועל על בסיס עקרון הג'ירוסקופ.

ג'ירוסקופ הוא מכשיר המסתובב במהירות גבוהה מאוד על ציר קבוע, ושומר על יציבותו למרות התנועות החיצוניות. יציבות זו מאפשרת למכשיר להצביע על האופק האמיתי של כדור הארץ, גם כשהמטוס נע בכל הכיוונים.

איך זה עובד? בתוך האופק המלאכותי יש גלגל ג'ירו שמסתובב במהירות גבוהה מאוד על ציר אופקי. כשהמטוס מטה את עצמו, הג'ירו נשאר יציב ומאפשר לתצוגה במכשיר להציג בצורה מדויקת את הטיית המטוס ביחס לאופק. כך הטייס יודע האם אף המטוס נמצא מעל האופק, מתחתיו או נוטה הצידה.

מכשיר זה חיוני במיוחד בטיסות בלילה, במזג אוויר סוער, או בכל מצב שבו הראות מוגבלת. הוא מאפשר לטייסים לשמור על שליטה מלאה ובטיחות הטיסה.

אופק מלאכותי

LUMAIR Aviation

שדה תעופה הרצליה, מנחת ראשון לציון

©2025 by LUMAIR Aviation. Proudly created with Wix.com

bottom of page