איך נהיים טייסים? המדריך המלא ללימודי טיס בישראל
- yoni420
- 8 בספט׳
- זמן קריאה 5 דקות
שנים אתם חושבים על להיות טייסים. מרותקים מהרעיון, ועכשיו – החלטתם ללכת על זה: כתחביב, כקריירה או כחוויה יוצאת דופן לשעות הפנאי.
עשיתם את הצעד הראשון וחיפשתם מידע על לימודי טיס. כל הכבוד – עצם זה שהגעתם לכאן זו כבר התקדמות. עכשיו נעשה לכם סדר בכל השאלות שמסתובבות לכם בראש.

מה זה רישיון טיס פרטי – ולשם מה בכלל עושים אותו?
לפני שמתחילים להירשם ללימודים או לברר עלויות, כדאי לעצור לרגע ולשאול את עצמכם את השאלה הבסיסית ביותר: לשם מה אתם רוצים רישיון טיס?
עבור חלק מהאנשים, הטיסה היא תחביב בלבד. חוויה של חופש, ריגוש והגשמת חלום אישי. במקרה כזה, שווה לשקול את האפשרות של רישיון לאווירון זעיר משקל (אז"מ). מדובר במטוסים קלים, דו־מושביים, שמאפשרים לטוס בגובה נמוך יחסית וליהנות מנוף פתוח וחוויית טיסה אינטימית מאוד. אמנם רישיון זה מוגבל יותר – אי אפשר לטוס איתו בלילה או להיכנס לשדות תעופה גדולים, והוא כפוף למגבלות טיסה מסוימות – אך בניגוד לתעופה הכללית, ניתן לנחות איתו גם במנחתים לא סלולים (כאשר המטוס בנוי לכך). החוויה שונה, פחות פורמלית, והרבה טייסים יעדיפו דווקא את סוג הטיסה הזה. מעבר לכך, הלימודים קצרים יותר, פשוטים יותר, ועלות ההכשרה נמוכה באופן משמעותי.
לעומת זאת, מי שמביט קדימה וחולם על קריירה אמיתית בעולם התעופה, צריך ללכת על רישיון טיס פרטי במסגרת התעופה הכללית. זהו הבסיס לכל המשך התקדמות: רישיון מסחרי, הסבות לסוגי מטוסים שונים, ואפילו הדרך לחברות התעופה הגדולות. כאן הלימודים כוללים קורס מקיף יותר, שכולל גם טיסות לילה ושיעורי ניווט ארוכים ומעמיקים. בסופו של דבר, לימודי התעופה הכללית מקיפים יותר ונותנים לטייס/ת את הכלים הדרושים להתקדם למטוסים מורכבים יותר, גדולים יותר, וגם לקורסי המשך כמו קורס מסחרי וקורסים רבים נוספים.
במילים אחרות – הבחירה בין אז"מ לבין תעופה כללית אינה רק טכנית, אלא נובעת מהמטרה האישית שלכם. האם אתם מחפשים תחביב ייחודי, חוויה לשעות הפנאי ובריחה משגרת היום־יום? או שאתם רוצים להפוך את השמיים למסלול הקריירה הבא שלכם? ההגדרה הזו תשפיע על כל מהלך הלימודים – משך הקורס, העלויות, סוג המטוס שבו תטוסו, וגם החוקים וההגבלות שיחולו עליכם כטייסים.
תנאי הקבלה ללימודי טיס בישראל
כדי להתחיל ללמוד טיס בישראל אין צורך בניסיון קודם או ברקע מקצועי מיוחד, אבל יש כמה תנאים בסיסיים שחשוב להכיר:
גיל – ניתן להתחיל ללמוד כבר מגיל 16, באמצעות הוצאת רישיון מתלמד שמאפשר להתחיל שיעורי טיסה. את רישיון הטיס עצמו ניתן לקבל רק מגיל 17 ומעלה.
בריאות – לפני תחילת הלימודים יש להוציא תעודה רפואית מרופא תעופתי מוסמך, המאשרת שהחניך/ה עומד/ת בדרישות הבריאותיות לקבלת רישיון טיס. מי שמעוניין/ת להתחיל אצלנו לימודים מקבל ליווי מלא בתהליך הוצאת התעודה הרפואית, כך שהבירוקרטיה הופכת פשוטה וקלה יותר
שפה – הלימודים מתקיימים בעברית, אך רבים מהמונחים המקצועיים, הספרות והחומרים הנלווים הם באנגלית. כל עוד הטיסה מתבצעת בתוך גבולות ישראל אין דרישה רשמית לרמת אנגלית ואין מבחן שפה. מבחן רמה באנגלית נדרש רק במקרה שבו הטייס ירצה לבצע טיסות בינלאומיות.
רקע אישי – כחלק מהתהליך, רשות התעופה האזרחית דורשת אישורים מנהלתיים כמו היעדר רישום פלילי ואישור ביטחוני, שהם חלק מהליך סטנדרטי בדרך לקבלת רישיון.
מה כולל קורס טיס פרטי?
קורס טיס פרטי בנוי משילוב של שיעורי טיסה מעשיים יחד עם שיעורים עיוניים. שני החלקים האלה משתלבים זה בזה לאורך כל הדרך.
שיעורי טיסה מעשיים – כבר מהשיעור הראשון יושבים בקוקפיט לצד המדריך ומתחילים מהבסיס: הסעה, שליטה על המנוע, פניות, נסיקה, הנמכה ועוד תרגילי יסוד שמקנים את היכולת לשלוט במטוס. בהמשך מתקדמים לתרגילים מורכבים יותר כמו פניות חדות, החלצות מהזדקרות, טיסה איטית וטיפול באירועי חירום שונים.לאחר מכן מגיע החלק העיקרי של הקורס – שלב ההקפות. זהו שלב שבו מתרגלים עשרות המראות ונחיתות עד שהטייס/ת מסוגל/ת לבצע אותן באופן עצמאי. ברגע שמגיעים לרמה הזו, מגיע גם השלב המרגש ביותר אצל כל חניך – טיסת הסולו הראשונה. המדריך נשאר על הקרקע ומפקח עליכם מרחוק, בעוד אתם ממריאים לבד בפעם הראשונה במטוס.אחרי שלב הסולו ממשיכים לטיסות מתקדמות יותר: טיסות לילה, ניווטים מורכבים לשדות תעופה מרוחקים, ולבסוף הכנה מקיפה למבחן המסכם.על פי תקנות רשות התעופה האזרחית נדרשים מינימום 25 שעות טיסה עם מדריך ועוד 15 שעות סולו (סה"כ 40 שעות) לצורך קבלת רישיון טיס פרטי לאווירון. מי שמבקש רישיון לאווירון זעיר משקל נדרש ל־22 שעות עם מדריך ועוד 10 שעות סולו (סה"כ 32 שעות).
לימודים עיוניים – הלימודים העיוניים הם חלק בלתי נפרד מהקורס. לצורך הוצאת רישיון טיס יש לעבור מספר מבחנים עיוניים במקצועות שונים כגון: מטאורולוגיה, ניווט, ידע טכני כללי, חוקת אוויר, הכרת המטוס, תקשורת ועוד. בסך הכול מדובר על 8 מבחנים עיוניים (או 7 עבור מי שלומד על אז"מ).את החומר ניתן ללמוד באופן עצמאי בעזרת לומדות באינטרנט שמלמדות ומכינות למבחנים, או באמצעות מורים פרטיים. אנו נכווין כל חניך/ה לדרך הלימוד שהכי מתאימה לו/ה. חשוב לדעת שאין צורך לסיים את המבחנים העיוניים לפני שמתחילים את הלימודים המעשיים – אך כן חייבים להשלים את כולם עד למבחן המעשי המסכם של הקורס.
סיום הקורס – לאחר שהחניך/ה סיים/ה את כל המבחנים העיוניים, השלים/ה את תכנית ההדרכה ואת שעות הסולו הנדרשות, ולאחר ביצוע הכנה ממוקדת ואישית למבחן המסכם – מקבל/ת החניך/ה תעודת סיום קורס טיס. בשלב זה מוזמן בוחן מטעם רשות התעופה האזרחית לביצוע מבחן מעשי. מעבר מוצלח של המבחן מוביל לקבלת רישיון טיס פרטי.
כמה זמן נמשך הקורס וכמה זה עולה?
קורס טיס פרטי אינו קורס אחיד לכולם – אלא מסלול אישי מאוד, שכל חניך/ה עובר/ת בקצב משלו/ה. משך הלימודים מושפע ממספר גורמים: תדירות השיעורים, מזג האוויר, הזמינות של החניך/ה וגם קצב ההתקדמות האישי.
בממוצע, מי שמתמיד ומגיע לשיעורים באופן קבוע בקצב של שיעור אחד לשבוע צפוי להשלים את הקורס בתוך שנה עד שנה וחצי. חניכים שלומדים בקצב איטי יותר עשויים להימשך גם לשנתיים ואף מעבר לכך.
מבחינת עלויות, יש להבין שהמחיר מורכב מכמה רכיבים עיקריים:
שעות טיסה מעשיות – זהו החלק המרכזי והעיקרי בעלות הקורס. התשלום עבור השיעורים כולל גם את עלות השימוש במטוסים וגם את שכר המדריך. על פי תקנות רת״א נדרשות מינימום 40 שעות טיסה לאווירון או 32 שעות לאז״מ, אך בפועל רוב החניכים מגיעים ליותר שעות כדי להגיע לרמת המיומנות הנדרשת ולעבור בהצלחה את המבחן המעשי.
הדרכה עיונית – קיימים קורסים אינטרנטיים ללמידה עצמאית או מורים פרטיים שמכינים את החניכים למבחני התאוריה. עלות הלימודים העיוניים בכל המקצועות נעה לרוב בין 3,500 ל־6,000 ₪. מומלץ לבצע סקר שוק ולמצוא את הדרך המתאימה ביותר לכל חניך/ה – לימוד עצמי, הדרכה פרטית או שילוב בין השניים.
אגרות ותשלומים נוספים – במהלך הלימודים יש לשלם מספר אגרות לרשות התעופה האזרחית: אגרת פתיחת תיק, אגרת תעודה רפואית, אגרות למבחנים העיוניים, אגרת מבחן מעשי ועוד. מדובר בחלק בלתי נפרד מהתהליך שיש להביא בחשבון בתכנון התקציב.
בסיכומו של דבר, עלות הוצאת רישיון טיס פרטי לאווירון רגיל בישראל נעה בדרך כלל בין 80 ל־110 אלף ₪, בהתאם לקצב ההתקדמות של החניך/ה וכמות השיעורים הנדרשת בפועל מעבר למינימום. לעומת זאת, עלות רישיון טיס פרטי לאווירון זעיר משקל נעה בין 50 ל־80 אלף ₪, בעיקר בזכות מספר שעות הטיסה הקטן יותר ועלויות התפעול הנמוכות של המטוסים הקלים.

טיס כתחביב מול טיס כקריירה
לימודי טיס יכולים להיות עבור חלק מהאנשים תחביב ייחודי ומרגש – חוויה יוצאת דופן שמכניסה ריגוש לשעות הפנאי. אחרים רואים ברישיון הטיס את הצעד הראשון לקריירה מקצועית בעולם התעופה, עם המשך לימודים לרישיון מסחרי וקורסי התמחות נוספים. ההחלטה לאיזה כיוון ללכת תשפיע על המסלול, על ההשקעה הנדרשת וגם על הציפיות מהעתיד. ניתן לקרוא כאן מאמר מפורט על ההבדלים בין טיס כתחביב לבין טיס כקריירה.
לפני שאתם מתחילים את לימודי הטיס בישראל, חשוב לחקור ולהבין את התחום. קראו על סוגי רישיונות, בתי ספר לטיסה ועל מה כרוך בתהליך הלימוד. מחקר מעמיק על התחום יעזור לכם להחליט מהי הדרך הנכונה עבורכם.
סיכום – עכשיו תורכם להמריא
המסע לרישיון טיס פרטי הוא חוויה שאין דומה לה – שילוב בין לימודים מעשיים מרגשים, ידע עיוני עשיר והגשמת חלום אישי. בין אם בחרתם במסלול של טיס כתחביב ובין אם אתם רואים בזה את הצעד הראשון לקריירה מקצועית – השמיים פתוחים בפניכם.
עשיתם כבר את הצעד הראשון בכך שהגעתם לכאן וקראתם את המדריך. עכשיו הזמן להפוך את החלום למציאות. כי אצלנו – החלום מתחיל כאן.
אנחנו מזמינים אתכם ליצור קשר, לשאול כל שאלה, ולהתחיל את הדרך המיוחדת שלכם לעולם התעופה.






תגובות