טיס כתחביב או טיס כקריירה?
- yoni420
- 24 בספט׳
- זמן קריאה 4 דקות

כשחושבים על לימודי טיס, לכל אחד יש דימוי אחר בראש: יש מי שרואה את עצמו ממריא בזמנו החופשי לטיסה קצרה בשביל הכיף עם חברים טובים או עם המשפחה, ויש מי שמדמיין קריירה ארוכה בעולם התעופה – מטוסים גדולים, טיסות בינלאומיות ושגרה מקצועית בשמיים. שתי האפשרויות קיימות, ושתיהן מרגשות, אבל הן שונות מאוד מבחינת היקף ההשקעה, משך ההכשרה והאפשרויות שהן פותחות לעתיד.
במאמר הזה נעשה סדר בין שתי הדרכים – תחביב מול קריירה – נציג את היתרונות והחסרונות של כל מסלול, ונעזור לכם להבין איזה מסלול מתאים לחלום האישי שלכם.
טיס כתחביב

עבור רבים, לימודי טיס הם דרך להגשים חלום אישי וליהנות מתחביב שאין שני לו. האפשרות לקחת מטוס קטן, להמריא לגובה, לטוס עם חברים טובים או עם המשפחה ולחוות את השמיים מקרוב – היא חוויה שקשה להסביר במילים.
המסלול המרכזי למי שרואה בטיסה תחביב הוא רישיון לאווירון זעיר משקל (אז״מ). אלו מטוסים קלים, דו־מושביים, שטסים בגבהים נמוכים, בעלי יכולת לנחות גם במנחתי שטח ומנחתים ארעיים. התוצאה היא חופש פעולה וגמישות רבה יותר לעומת התעופה הכללית – אפשר להגיע למקומות ייחודיים, להשתתף במפגשים ואירועי טייסים, ולהרגיש חלק מקהילה תוססת וסוחפת.
מבחינת השקעה, היתרון של תחביב האז״מ הוא שהמסלול קצר וזול יותר בהשוואה לרישיון טיס פרטי לאווירון בתעופה הכללית. עלות ההכשרה נעה בדרך כלל בין 60 ל־80 אלף ₪, ובתוך מספר חודשים עד שנה ניתן כבר להיות טייס/ת עצמאי/ת.
לאחר קבלת הרישיון, הדרישות לשמירה על כשירות אינן גדולות – מדובר בכחצי שעה של טיסה בחודש בלבד. ניתן לעשות זאת על ידי השכרת מטוסים מבתי הספר לטיסה, או לבחור באפשרות פופולרית אחרת: רכישת מטוס זעיר, לבד או יחד עם שותפים. חלוקת עלויות התפעול והאחזקה בין כמה שותפים מורידה בצורה משמעותית את מחיר שעת הטיסה והופכת את התחביב להרבה יותר נגיש.
יחד עם זאת, ישנם גם כאלה שבוחרים במסלול התחביב דווקא דרך התעופה הכללית. כאן ההכשרה ארוכה יותר והעלויות גבוהות יותר – רישיון בסיסי עולה בסביבות 100 עד 120 אלף ₪ (ניתן לקרוא על כך בהרחבה במאמר על לימודי הטיס באתר זה). עם זאת, המינימום הנדרש לשמירה על הרישיון זהה בשתי הקטגוריות. מי שמעוניין לקחת את התחביב צעד קדימה יכול להמשיך לקורס מכשירים, או להרחיב את קטגוריית הרישיון למטוסים מורכבים יותר – כולל מטוסים דו־מנועיים – וכל זאת במסגרת רישיון טיס פרטי.
היופי הוא שאפשר להישאר עם רישיון תחביב כזה שנים רבות ולהשתמש בו לטיסות פנאי בלבד – בלי שום מחויבות להתקדם לקריירה. חלק מהטייסים מסתפקים בטיסות קצרות ונינוחות, אחרים יוצאים לניווטים ארוכים ברחבי הארץ והעולם, וכולם נהנים מהחופש ומהחוויה שכל טיסה מביאה איתה.
טיס כקריירה
עבור מי שמביט על השמיים ורואה בהם לא רק חוויה חד־פעמית אלא מסלול חיים, לימודי טיס הם השער לקריירה מקצועית בעולם התעופה. כאן כבר לא מדובר בתחביב, אלא בהשקעה משמעותית של זמן, משאבים ומחויבות מלאה.
הדרך מתחילה ב־רישיון טיס פרטי במסגרת התעופה הכללית, שהוא הבסיס לכל המשך התקדמות. לאחר קבלת הרישיון, ולאחר צבירת שעות טיסה מספקת, ניתן להמשיך ל־קורס מכשירים (IR – Instrument Rating). קורס זה מעלה את רמת המיומנות של הטייס באופן דרמטי: הוא מכשיר את הטייס/ת לניווט ברמה גבוהה ומאפשר לטייס להתנתק מהצורך לראות את הקרקע. יכולת זו מאפשרת לטייס לטוס בכל מזג אוויר, בשעות הלילה,לטוס טיסה ממושכת מעל הים, ולנחות בכל שדה תעופה בעולם – גם ללא היכרות מוקדמת עם השדה.
לאחר קורס המכשירים מגיע השלב הבא: קורס לקבלת רישיון טיס מסחרי (CPL – Commercial Pilot License). כאן הופך התחביב למקצוע. ההבדל בין רישיון פרטי למסחרי דומה מאוד להבדל בין רישיון נהיגה לרכב פרטי לבין רישיון נהיגה למונית: רישיון רגיל מאפשר לנהוג לכל מקום ועם מי שרוצים – אבל אסור לגבות כסף על ההסעה. אותו הדבר במטוסים – עם רישיון פרטי ניתן להטיס חברים ומשפחה לכל מקום, אך לא לקבל על כך תמורה. רק הרישיון המסחרי הופך את הטיס למקצוע של ממש ומאפשר להתחיל לקבל שכר על הטסה.
במקביל להוצאת הרישיון המסחרי, נדרש גם להתקדם בקטגוריות המטוסים. כל עוד הטייס נשאר בקטגוריית מטוס חד־מנועי, הוא מוגבל להטיס מטוסים מסוג זה בלבד, גם אם יש לו רישיון מסחרי ביד.
כדי לפתוח אפשרויות נוספות יש להשלים:
הסמכה למטוסים רב־מנועיים – המאפשרת להטיס מטוסים גדולים יותר, אך דורשת הכשרה נוספת ועלויות לא מבוטלות.
הסמכה למנועי סילון (Jet) – קטגוריה נפרדת שמוסיפה את היכולת להטיס מטוסי סילון מודרניים.
לאחר צבירת ניסיון ושעות טיסה רבות – לרוב מעל 1,000 שעות טיסה – ניתן לנסות להתקבל לחברות התעופה השונות. קיימות חברות רבות, כל אחת עם הדרישות שלה, אך הבסיס כמעט תמיד דומה: רישיון פרטי, רישיון מכשירים, רישיון מסחרי, הסמכות למטוסים גדולים ושעות ניסיון רבות.
קורסים מתקדמים מאוד כמו ATPL (Airline Transport Pilot License) כבר אינם נדרשים כיום כתנאי קבלה מראש, אלא נלמדים במסגרת ההכשרה הפנימית של חברות התעופה לאחר קבלת העבודה.
אין ספק שמדובר במסלול ארוך, תובעני ויקר יותר בהשוואה לטיס כתחביב – אך הוא גם פותח דלת לקריירה מרתקת עם אפשרויות תעסוקה בארץ ובעולם, ושגרת חיים ייחודית שאין לה תחליף.
אז מה החלטנו ? תחביב או קריירה ?
האמת היא שאין צורך להחליט כבר מהיום לאן הדרך תוביל. יש מי שחולמים על קריירה, מתחילים את תהליך הלמידה – ובמהלך הדרך מגלים שהם מעדיפים לשמור על הרישיון כתחביב וכיף אישי. לעומתם, אחרים נכנסים לעולם התעופה מתוך רצון לחוות תחביב בלבד, אך אחרי כמה שנים מגלים את הדחף להמשיך קדימה ולהפוך את הטיסה לקריירה של ממש – ראשונה או שנייה. בסופו של דבר, לכל אחד יש את הקצב והעדפותיו.
במבט ראשון, הדרך אל עולם התעופה עשויה להיראות ארוכה, תובענית ואפילו מעט מאיימת. אבל חשוב לזכור שכל טייס – ללא יוצא מן הכלל – התחיל בדיוק מאותו המקום: מטוס חד־מנועי קטן, צבירת שעות טיסה, לימודים בין רישיונות והתקדמות צעד אחר צעד. אין קיצורי דרך במסלול הזה, והוא דורש מחויבות, מיקוד והתמדה. מי שמוכן להשקיע וללכת בדרך הזו – יגלה שההישג שווה כל רגע וכל מאמץ.
בין אם תחליטו שאתם רוצים ללמוד טיס לתחביב או טיס כקריירה, אנחנו מזמינים אתכם ליצור קשר, לשאול כל שאלה, ולהתחיל את הדרך המיוחדת שלכם לעולם התעופה - החלום מתחיל כאן !



תגובות